Translate

joi, 25 mai 2017

Calatorie spirituala
( 5 )
22 Aprilie 2017
Rasaritul soarelui, Marea Egee si nisipul fin ma atrageau ca un magnet a doua zi, pe Riviera Olimpului. Ce puteam sa-mi doresc mai mult? In fata era marea cristalina, iar in spate maiestuosul Munte Olimp. Statiunea Paralia Katerini situata la 70 km sud de Salonic este frumoasa, avand majoritatea strazilor paralele cu marea. Contemplarea peisajului nu a durat mult, indreptandu-ne spre o statiune mai mica, Olympic Beach, construita in stil mediteranean. Strazile paralele cu marea si alte stradute care se intretaie cu acestea si cad perpendicular pe plaja sunt pline de vile si hoteluri . Plaja este lata si nisipoasa de la un capat la altul al statiunii. Peisajele exotice, nisipurile aurii si marea transparenta de smarald imi incantau retina. Olympic Beach este o statiune linistita si potrivita pentru cei care cauta relaxare si odihna, nefiind cluburi si discoteci.O alta statiune de pe Riviera Olimpului prin care am trecut este Platamonas situata la 40 km de Paralia Katerini. Este o statiune mica, dar cea mai verde si linistita. O feerie de culori, palmieri, leandri, trandafiri, lamai si maslini erau peste tot. Cladirile erau cochete, fiind construite in stil mediteranean. Platamonas se gaseste in apropiere de Defileul Valea Tembi, la aproximativ 100 km distanta de orasul Salonic. In toate statiunile strada principala este cea paralela cu marea, unde se gasesc toate tavernele, cafenelele si magazinele cu suveniruri.In Platamonas se gaseste pe varful unui deal, castrul Platamonas, construit in perioada venetiana.Urmatoarea statiune prin care am trecut a fost Nei Pori. Ne-a fost recomandata ca o zona verde si linistita, potrivita familiilor cu copii datorita plajei foarte late si nisipoase. Ne-am indreptat spre Kalambaka, un oras mic şi modern aproape de Meteora. Am fost la un atelier de icoane,unde ni s-a explicat tehnica executarii acestora. Nu am cumparat nimic, cu toate ca erau foarte frumoase si de calitate. Am plecat in aceasta excursie,fiind hotarata sa-mi cumpar o icoana de suflet doar de la manastirea Kato Xenia, unde se afla o parte din Braul Maicii Domnului, datorita unui vis pe care l-am avut in urma cu 20 de ani, cu acest minunat Brau al Fecioarei.
Cel mai interesant aspect al orasului Kalambaka,sunt stâncile abrupte care încadrează partea de nord a localitatii.
In antichitate se credea ca stâncile pe vârful cărora sunt construite mănăstirile, sunt roci trimise pe pământ din cer, de unde și numele de meteori. Peisajul este tuburator, pare de pe alta planeta, o padure de stanci in varful carora s-au construit manastiri. Sunt multe stanci foarte abrupte si foarte inalte, formate cu saizeci de milioane de ani in urma, in perioada tertiara. Azi sunt 24 de manastiri, din care se viziteaza doar 6. Aceste lacasuri se inalta spre cer din varful stancilor de gresie, la marginea de nord-vest a Câmpiei Tesaliei, în apropierea râului Pinos,intre muntii Koziakas si Antichassia, fiind cel mai cunoscut centru monahal crestin, dupa Munte Athos. Ca fenomen fizic l-am asemanat cu Padurea Zmeilor de la noi din Salaj.
Primii călugări veniți să locuiască la Meteora în secolul al XI-lea trăiau în peșteri ca pustnici.
Prima manastire pe care am vizitat-o pe Meteora a fost Manastirea Sfantul Stefan, care seamana cu o cetate si este construita in varful unei stanci gigantice cu o suprafata de 7.500 metri patrati, fiind cea mai veche asezare monahala de pe Muntele Meteora. A fost ridicata in anul 1192 de catre sihastrul Ieremia. Biserica veche, Sfantul Stefan, a fost construita in anul 1350, iar in 1798 s-a mai construit biserica Sfantul Haralambie. Aici se gaseste si capul Sfantului Haralambie. Manastirea a fost bombardata de către naziști în 1943. Ceea ce m-a bucurat a fost urmele romanesti in manastirile de la Meteora.Voievozii nostri au facut danii bogate acestor manastiri.
A doua manastire pe care am vizitat-o pe Muntele Meteora a fost Manastirea Marea Meteora care a fost ridicata la marginea padurii de stanci la o inaltime de 613 de metri deasupra albiei raului Pinios.
Pe culoarele sapate in stanca si cele 115 trepte abrupte se urca 250 metri pana la intrarea in manastire.Sfantul Atanasie si Ioasaf veniti din Athos, au intemeiat pe stancile Meteorei o mica sihastrie in anul 1388. In biblioteca se afla aproximativ 600 de volume vechi, codici, manuscrise de mare valoare artistica. In muzeu sunt darurile voievozilor, imparatilor si patriarhilor, cruci, icoane, manuscrise, carti vechi pe pergament, potire si evanghelii, toiaguri arhieresti, odajdii sfinte, vase de cult din argint, si documente istorice pretioase, vechi lucrari artistice executate manual: sculpturi in lemn, broderii cu fir de aur si argint. Neagoe Basarab si alti voievozi romani au inzestrat cu odoare alese Marea Meteora.
De la Meteora am traversat Muntii Pindului pana in partea de vest a Greciei . In portul Igoumenitsa am luat ferry boat-ul pana in insula Corfu, unde am dormit a doua noapte in Kerkira, hotel Royal.

Niciun comentariu: